20160321

reflection knocks 1: Belajar, jangan lawan

Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum :)

Senyum senyum, di tengah malam. Kelakarnya rasa, peliknya rasa, rindunya rasa ni. Rasa menaip di tengah malam sambil plug-in lagu yang on autoplay, dan menulis campur-campur terabur-terabur haha

Jauhnya hilang, lamanya hilang. 

Janji dulu setiap hari nak simpan memori. Janji nak tulis agar boleh ingat apa-apa yang jadi, takkan lupa. Hmm, hari ni, dah jauh dah tinggal. Dah berbulan-bulan dah janji tu tertinggal kat belakang.

Maka hari ni, saya di sini menaip sebelum tidur. Sebelum lupa. Sebelum lupa ingatan. 

Harini jadi assistant saja. Patient partner. Entah apa perbualan mereka sambil tunggu denture siap baiki, telinga sempat tangkap ayat-ayat nasihat daripada pak cik pencen ni.


"Tak apa lah, belajar kan lagi."

" Tak apa, yang penting, jangan lawan. Sebab kita tengah belajar. Buatlah apa-apa tapi jangan lawan. Kalau kat sini, dengan doktor. Ikut je lah dia cakap apa. Angguklah."

"Belajar ni senang lagi." (compare to kerja/life, mungkin?)

"Dulu masa kita kerja bawah-bawah, kita tanya apalah kerja orang atasan, dalam pejabat. Kita hari-hari, kerja mana yang orang bagi, kita buat. Tapi bila kita pulak yang kerja atasan, baru kita tahu, banyak kena berfikir. Fikir pasal orang bawah kita, fikir pasal kerja kita." kata pak cik sambil relate dengan doktor yang supervise group kami, yang tak putus-putus di-follow oleh students yang nak tunjuk procedure/present case. 

"Kejap tengok kes ni, orang lain datang tanya kes lain. Hmm letih jadi pengajar ni."


Angguk-angguk sambil sembang. 

Hmm entah apa yang kita fikir waktu tu. Tamparan sikit kot, di pagi hari. 

Belajar, jangan lawan cikgu. (sambil teringat kes hmm...)

Mungkin juga, jangan datang pagi-pagi sebab rasa ada clinic, tapi lupa yang ni lah sesi menuntut ilmu. Niat ke mana, hati ke mana. 

Pemberi ilmu dan nasihat; datang dari semua arah. Boleh jadi daripada seorang doktor, boleh jadi daripada seorang patient yang tunggu teeth nak re-setting kat lab.

Penerima ilmu; haa kita ni. Gelapkah hati? Terang ke jiwa? Lapang ke dada? Sedia disua atau masih kaku tak bergerak? Doalah untuk diri, doa diikhlaskan jiwa selamanya.

Moga kita jadi orang baik-baik, yang dapat faham ilmu dan tak lupa untuk amal. Hmm jauhnya rasa dunia dengan angan ni. InsyaAllah, moga dipermudahkan.





No comments: